Casa memorială Octavian Goga, de la Ciucea


M-am alăturat de curând celor care au trecut, măcar o dată, pragul conacului familiei Goga de la Ciucea. Este locul în care, la distanță de 40 de ani unul față de celălalt, s-au stins din viață atît poetul cât și soția sa, Veturia.

Fiecare pas al meu în locuință păstra o urmă de considerație față de proprietarii acesteia care, într-un moment al vieții dumnealor, au decis să-și doneze domeniul, statului român.

În scurta noastră ședere am regăsit în fiecare încăpere parfumul vremurilor de odinioară: pianul la care uneori doamna Veturia era acompaniată de maestrul Enescu, măsuța rotundă unde jocurile de societate se prelungeau până târziu în noapte ori biblioteca în care și astăzi zac aranjate mii de volume poliglote.

În dosul conacului, câteva scări conduc spre cea mai înaltă culme a domeniului, locul în care a fost amplasat mausoleul ce adăpostește osemintele celor doi soți. De suprafața acestuia însăși doamna Veturia a atașat, timp de douăzeci de ani, fiecare piesă de mozaic.

Pe suprafața criptei sunt înscrise versurile:

Jur-împrejur e largul care cântă,
E soare-n cer, e sărbătoare sfântă,
Şi-n vreme ce mi-a amuţit pământul
Fiorul păcii-n suflet mi se lasă,
Eternităţi îmi flutură veşmântul;
Simt Dumnezeu cum mă primeşte-n casă…

(”Din larg” – O. Goga)

Odată cu venirea primăverii, domeniul își va recăpăta o infimă parte din strălucirea de altădată. Atunci poate grupuri de turiști se vor perinda prin curtea-i, capturând o părticică din starea vremurilor de-altădată.

This slideshow requires JavaScript.

This entry was posted in Antidot pentru plictiseala, Jurnal de calatorie, Personaje and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Casa memorială Octavian Goga, de la Ciucea

  1. Pingback: De ce Praga? Parerea unui blogger calator | momentele mele, blog literar

  2. Pingback: Venetia, Venice, Venezia | momentele mele, blog literar

Leave a Reply

